Kan fast fashion være bæredygtigt?

Med stor risiko for at få “ørerne i maskinen”, stiller jeg mig kritisk, vil meget gerne høre andres mening…

For nylig så jeg i Løvens Hule, en virksomhed, som i deres pitch fortalte om deres otte årlige kollektioner, om at være hurtigt ude med det sidste nye til de unge – og at de var bæredygtige… Det skurrer i mine ører – det mener jeg ikke kan lade sig gøre. Og dog, hvis nu tøjet er GOTS certificeret (det var det ikke), men hvis det var – så kunne det vel godt betegnes som bæredygtigt, selv om det var produceret til et kort liv?

Jeg synes, der er behov for en debat om, hvad bæredygtighed egentlig er. Alt for mange markedsfører sig med, at de har bæredygtige produkter, selv om kun brøkdele af deres produkt er bæredygtigt. Mange bruger Oeko tex certificeringen, som bevis på bæredygtighed – det er den skrabede udgave ikke: mærket stiller kun krav til indholdet af kemikalierester i det færdige tøj, og ikke krav til, at produktionen nødvendigvis skal være økologisk, eller have socialt ansvarlige arbejdsvilkår på fabrikkerne.

Hvornår kan en tekstilproducent kalde sig eller sin kollektion bæredygtig?

Jeg kan godt forstå, at forbrugerne er forvirrede. Hvis man fx Googler Oeko tex, finder man en helt masse fine ord om mærkningen hos mange af dem, som har produkter med den mærkning. Her gives der udtryk for, at produkterne er miljøvenlige og bæredygtige. Teknologisk institut, forklarer her om de forskellige varianter at Oeko tex de kan certificere inden for. Men ud over hvad mærkningerne dækker over, hvornår kan et produkt påstå sig bæredygtigt? Sat lidt på spidsen – så kan en tøjproducent, som vælger at sy med GOTS certificeret sytråd vel kalde sig bæredygtig? Eller fortælle at de derved arbejder på at blive mere bæredygtige? Hvor går grænsen? 

Kunne tøjbranchen blive inspireret fra byggebranchen?

Det nye sort i inden for byggeri er en form for “byggeklods” tænkning. At det, som bygges skal kunne skilles ad og samles igen på en ny måde. Derved kan materialer genbruges, når behov mv. ændres. Kunne man tænke i langtidsholdbare tøjkollektioner, som kunne tilpasses og fornyes efter modens tendenser? Hvor du for få midler kan sende sit tøj retur til fabrikken (gerne i Danmark) og få det opdateret, ud fra nogle fastlagte designs? Udskiftning af krave, manchet, knapper, forlængelse eller noget helt femte? Omsyning af løse bukser, til mere kropsnære? Tilpasning af overtøj, blazere mv.? Omsyning af voksentøj til børnetøj?

Det ville naturligvis kræve, at designerne tænker mere langsigtet. At forbrugerne bliver villige til at betale for tekstiler af høj kvalitet, som holder… Er jeg for langt ude her, eller kunne der bygges videre på den tanke? Meget gerne med et synligt mærke, som fortæller, at det er den type tøj du bærer. Det kunne være fantastisk, hvis det bæredygtige kunne blive det “nye eksklusive brand”.

Forbrugerne spiller en væsentlig rolle

En af de nyeste trendanalyser viser at forbrugerne gerne så, at producenter, regeringer mv. gjorde mere for at fremme bæredygtighed inden for mode. (deres ønsker vises på side 9 i analysen – link ovenfor). Men respondenternes ønsker hænger ifølge analysen dårligt sammen med selvsamme forbrugeres faktiske ageren. Tallene for hvordan de adspurgte forholdt sig til bæredygtighed i deres seneste 12 måneders forbrug fremgår af analysens side 6-8.

Hønen eller ægget

Så længe store tøjproducenter kan slippe af sted med at forurene, være iskolde over arbejdsforhold andre steder i verden, være skyld i massivt ressourceoverforbrug – bare for egen vindings skyld, er der nok lang vej. Rigtig mange virksomeder (helt op med 50 % udfører i stor stil greenwashing og markedsfører sig med “lånte fjer”, men heldigvis er der kommet fokus på denne form for falsk markedsføring og https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/jakob-zeuthen-der-er-forskel-paa-greenwashing-og-groen-markedsfoering. Mange har fået bøder, og flere er på vej. Der er ikke nogen let løsning på problemet, jeg håber og tror på at flere og flere forbrugere vælger at “stemme” med deres penge, når de forbruger på alle områder, og jeg håber, at stadig flere producenter vil udvise moral og ansvarlighed.

Jeg hepper på dem, som allerede er i gang med den bæredygtige omstilling, og håber inderligt at forbrugerne støtte op om dem, når de køber. Jeg arbejder på at få denne portal mere til Danmark, så flere danske brands kan søges der inde. Jeg synes det er et fantastisk værktøj til at give mere transparens om de enkelte brands. Jeg ved, hvor udfordrende det kan være at finde mere bæredygtige produkter, når garderoben skal opdateres, og dette værktøj vil være en stor hjælp.
 

Leave a Reply

Up ↑