Rådgivning

Ud over vores stærke specialiserede fagligheder på det bæredygtige felt, råder vi også en tung viden på det markedsføringsmæssige område og følger tæt det forbrugerombudsmanden og andre kommer med af anbefalinger og ny lovgivning. Derfor er I i trygge hænder, når vi hjælper jer med at kommunikere jeres bæredygtige tiltag og målsætninger.

EU Kommissionen har netop offentliggjort et forslag til et nyt direktiv og et en tilføjelse til et eksisterende, der skal tackle greenwashing. Det skal være nemmere for forbrugere at gennemskue påstande om grønne produkter og stille større krav til dokumentationen bag virksomheders grønne kommunikation. Undersøgelser af forbrugeradfærd viser, at forbrugere oplever i stigende grad oplever problemer med uigennemsigtige grønne påstande og ønsker politisk handling på området. 

Det nye direktiv skal harmonisere de europæiske regelsæt og sikre, at det er tydeligt, hvad man må og ikke må på tværs af EU ift. grønne påstande. Derudover ønskes der en opstramning af metodikkerne, der ligger bag grønne påstande og  indsætte en proces hvorved påstandene og mærkninger skal kunne verificeres af en tredjepart. Tilføjelsen skal sikre forbrugerne adgang til information, der gør de grønne valg mere overskuelige. Det forventes også at EU vil arbejde på deciderede forbud mod at pynte sig med grønne påstande, der ikke kan understøttes tilstrækkeligt. Overskridelse af de ny opstramninger kan koste op mod 4% af virksomhedens årsomsætningen i bøde.

Vores kommunikationsydelser 

  • Kommunikation af jeres rapportering og øvrige bæredygtighedsaktiviteter.
  • Udarbejdelse af kommunikationstrategi af bæredygtighedstiltag.
  • Udarbejdelse af bæredygtighedsstrategi.

Tag gerne fat i os og få 5 basale gode råd, som sikrer at jeres virksomhed undgår anklager om greenwashing.